Fast, två gånger!

Snön den vräker ner, och ploga är ingen idé än. Men ute ville jag vara, och när jag hörde att rådjuren fastnat på ängen, och vänt åter till skogen, stället för att ta sig hit och äta hö, så tändes “räddaren” i mig – och jag hoppade på Vikingen, för att vara till undsättning, med lite spår. Där gick det bra, för jag har ju kört tidigare, och kunde se mina gamla spår, men när jag skulle köra till ladan och mina vedkärror, så var där bara vitt, vitt, vitt och drivsnö – och vops, så kantrade jag.

Första gången så pass brant att den var nära att slå runt, och det började lukta bensin, och skotern lät som att den bara gick på en cylinder, att jag slog av den helt. Då fick jag också skotta i lugn och ro, så ordentligt att det bara var att sätta sina 80 kg och tynga ner den igen, och med fullt gaspådrag flyga upp från gropen, för att då själv flyga av, men med skotern på rätt köl. Jaha, och bara två minuter senare hände det igen, mitt på en raksträcka, dök den ner igen… kanske för att jag var trött av första? Men den här gången puttrade den på, medan jag skottade en snabb repris.

Märkligt, sen gick det bra igen, och jag körde uppför, och nerför, snön den bara yrde, skotern dök igenom drivsnö, och flög över, men jag kantrade inte. Och vad lärde jag mig av det? Jo, att det är värst att köra på öppna ytor där gamla spår gömmer sig under pulversnön, och där mina ögon inte kan utläsa några som helst konturer i snöfallet.

Annars var det alltså förvånansvärt bra före, och skotermattan var helt ren när jag backade in den igen, trots att vi plumsat på rejält, bl a för rådjurens skull. Dessa syntes dock inte till, däremot renarna, de var kvar här nere i skogen, och tittade glatt på mig, som om de sade “tjena, är du också här?”. D v s att det verkar vara tamrenar, vana vid skotertrafik. Och nu har de “börjat gå på snön”, de äter uppe i träd, och gräver inte längre.

Oj, vad jag är mör nu. Det tog på krafterna att plumsa runt skotern med snö upp i midjan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *