Mandariner & apelsiner

Egentligen ska jag med min tendens till hög järnkvot (% i blod) undvika c-vitaminer, men så här i juletider går det ju inte att rata de goda syrliga frukterna som hör till. Mmmm, egentligen godare än godis, men varför äter man inte det jämt istället? Säkert för att det är så jobbigt att skala, det är mycket enklare att riva upp en påse och sticka näven däri.

Ikväll ska jag ännu njuta av mitt risgrädde, sen är julfesten slut… och inför nyåret överväger jag dessa sidor på allvar… https://www.viktvaktarna.se/se/

Nej, där blev det stopp, för jag börjar inte betala något direkt med kort… Hm, men här hittade jag ngt helt gratis! http://www.iformkostdagbok.se/index.php

Och vips, så fick jag två meningar på MITT problem, med konkreta förslag på lösningar!

4. Du tröstäter på kvällen
Problem: Maten fyller ett socialt behov och du äter utanför måltiderna, fast du inte är hungrig. Resultatet blir att du får i dig fler kalorier än din använda dagskvot, som direkt hamnar i fettdepåerna.
Lösning:
Töm skåpen på frestelser och tillred grönsakssnacks. Det kan kännas svårt att undvara de godsaker du är van att äta på kvällen, men det går över. Försök att undvika stillasittande aktiviteter på kvällen.

7. Du rör dig för lite
Problem: Om du har en aktivitetsnivå som genomsnittet finns det inte något utrymme för stora matorgier, eftersom kalorierna då fastnar som fett.
Lösning:
Planera minst en timmes daglig fysisk aktivitet, exempelvis i form av en rask promenad, bollspel med barnen eller cykling till arbetet. Se dessutom till att röra dig så mycket som möjligt utöver detta.

… Hm, hm, problem som jag alltså måste fundera lite djupare på, för min EGEN helhetshälsas skull… och alltså utan en massa teknik, uträkningar, och konstigheter att betala för – bara med målmedveten medvetenhet!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *