Oj, så fin!

Låg här i soffan och läste en Amelia jag fick innan jul, funderandes över vad jag ska hitta på att skriva om här på min blogg… har nämligen fått skrivtorka igen… och så såg jag den här!

http://www.kvinnatillkvinna.se/snippasmycket-0

Förhoppningsvis blir jag skrivvåt igen… men först ska jag läsa vidare, i kommunens fullmäktigeprotokoll där det står att de ska låna 50 miljoner kronor! I december 2008 lånade de 30 miljoner, och allt verkar gå till drift?

– – –

80 miljoner i nya lån på 6 tusen invånare, det blir en fin Armani kostym till alla och envar, obereonde av ålder… Vill vi ha det?

M a o, vad är nödvändiga behov? Protokollet: “För att klara utbyggnad av nödvändiga behov kommer kommunen vara tvungen att ta nya lån. För att klara likviditeten behövs att nya lån tas upp på motsvarande 50 mkr. Räntorna kommer att uppgå till ca 2 mkr på helår. Lånen kommer att upphandls när behovet uppstår och kommr att delas upp på ett antal poster.”

Hm, bara kommunen nu inte har hamnat i “aktiefällan”… d v s att de ska placera av de nya lånepengarna för att rädda de gamla lånepengarnas aktieförluster?

Det enda som står i själva beslutet är: Kommunfullmäktige beslutar, att kommunstyrelsen under år 2012 har rätt att nyupplåna, d v s öka kommunens skulder under året, med totalt 50 000 000 kr…

För 6000 invånare, varav kanske hälften är skattebetalare, så har följande personer beslutat om detta “borgensåtagande” utan säker inteckning (?)

Harry Rantakyrö, Kurt Wennberg, Anne Niska, Johny Lantto, Laila Mäki, Åke Johdet, Eva Kumpula, Göte Eriksson, Ulrika Ridefors, Jan Larsson, Inger Karlsson, Ingvar Kauppi, Per-Arne Sanglert, Vesa Hiltunen, Karin Mangström, Niklas Eriksson, Birger Lahti, Ann-Sofi Larsson, Marianne Liinanki, Sixten Olli, Stig Töyrä, Eva Esberg, Peter Ericsson, Anita Sköld, Christoffer Rova, Lennart Ojanlatva, Mikael Mäki, Owe Pekkari, Hans-Erik Fors, Eva Alldén, Leif Gramner och Holger Videkull.

… d v s 31 personer, som ger fullmakt till 9 personer, eller rättare sagt till 5 (majoritet). Och vilka är de fem? Få se om jag hittar något om Kommunstyrelsen på kommunens undermåliga hemsida…

OJ! (S)å enkelt det var… http://www.pajala.se/sv/kommun-och-samhalle/politik/Kommunstyrelsen/Ledamoter/

Men, sidan blir inte BRA innan det finns protokoll att läsa här http://www.pajala.se/sv/kommun-och-samhalle/politik/Protokoll/

Och MYCKET BRA blir den först när man kan söka i diariet, och enklet får läsa allt det här! http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____5595.aspx

PS. OM lånet är till för § 167 i Plan- och miljönämndens protokoll(?), så är det ju bra för medborgarna (läs nya hyreshus i centrala Pajala) … om än det ser ut som att ett äldre hus ska rivas nedanför Konsum? DS.

PS. PS. MEN, varför behöver skattebetalarna samtidigt ÄVEN gå i borgen för Pajalabostäder med 150 miljoner(!) … och för Värmeverket 30 miljoner… PLUS ränta och kostnader på allt detta?… FÅR MIG ATT BÖRJA DEPPA! Ska Pajala låna sig ur “krisen”!?! DS. DS.

(I klartext – protokollsbesluten jag läste, innebär att just JAG ökade på min skuld (som redan är ??) med minst 36 000 kr! P g a sossarnas valkampanj “The rose of Northland”? 😉

Slutligen: Vad är då den röda tråden? Spunnen ur den röda feminismen… JO! Att låna sig ur krisen, inte behöver utesluta att man försöker köpa sig ur krisen… med lånade pengar… http://www.youtube.com/watch?v=FUr93p162Is – och vems är då krisen? Det är frågan… spunnen ur det röda femina, och svaret är av naturen – barnens.

3 thoughts on “Oj, så fin!”

  1. Mycket skattepengar det stämmer, för kommunala och statliga verksamheter brukar ligga på minst 80% i lönekostnader, d v s löner som utbetalas vare sig jag överklagar eller inte… men visst, det kan vara andra ärenden som blir liggande lite längre p g a mina överklagningar, som dock läggs ganska långt ner i högarna… för jag är nog “politiskt stämplad” och brukar få vänta år på vissa domar! 😉

  2. Den öppna demokratin kostar tjänstemännens månadslön, och rätten är till för demokratin. Bra också att de politiska nämndemännens roll nu ska ses över enligt Justitieministern.

  3. Har du nångång räknat ut kommunens mer kostnader på dina egna överklagningar om byggnadslov och övriga tllstånd sätt dig ner och prova räkna. Är nog mycket skattepengar som går till det som vi betalar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *