Och ännu mera mörker…

Kylan gjorde mig tveksam, men när jag såg att det skulle bli mildare till kvällen, så bestämde jag mig – det blir björkskotning i dag också! Hm, men när vi kom till skogen var det kallare – 21 grader! Brrr, och Markku lärde mig att man snurrar på gripen innan man sätter igång, för att varmköra hydrauloljan. Och sen fick han fortsätta… för jag såg att det går mycket snabbare så… även om han var ovan i spakarna, och snabbt blev hans motto “ge mer varv” – d v s att jag fick agera handgas!

Gammalt ekipage, handgasen fungerade ej i kylan, så därför fotgas… och sen upptäckte vi även att motorn inte får tillräcklig temperatur för att blåsa riktigt varmt i hytten med öppet fönster, hm… vilket åtgärdades enkelt med ett täcke för kylaren. Märkligt, på tomgång skönk motortempen på vitt, medan när jag körde till och från gick den upp på mittengrönt. Det tyder på att termostaten är otät enligt pappa, men Markku kunde inte beskriva ett riktigt termostatfel åt mig, för även deras nya Range går på blått… och förr fanns det tydligen speciella kylargardiner att dra för på äldre traktorer.

Och jo, jag är tydligen duktig på att köra i skogen! Ett ekipage som är längre än en skotare… men, jag kör med en kvinnas försiktighet… varje gång jag hör smällar och konstiga ljud under traktorn, så hoppar jag ut för att kolla att det är ok att fortsätta… d v s ALLT för att försöka ligga steget före och slippa repa!

Nu är det bara 10 grader, men jag är nöjd med dagen. Inget gick sönder, och jag fick mig en lektion i hur man lastar tekniskt… det är steg två från spakarna. Steg tre är att bli snabbare, vilket kommer sen.

Men, sen undrar jag även över en annan sak. Undrar varför traktorns växel 1-3 känns proprtionella mot varvtalen, medan 4:an gör ett rejält hopp som en överväxel, men samtidigt går för lätt på rött. Kan m a o aldrig köra gasen i botten!

Nej, nu ska jag lämna min traktortrans, och ta en mental kväll.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *