När våld tas till, kommer jag in!

Just det, Markku är effektiv, duktig och även analytiskt intelligent, men… när det tog stopp i framstegen, så kom släggan… STOPP! sade jag som annars höll mig lite lat – och blev riktigt arg och irriterad! Till den grad att jag bestämt tog över med min fingerfärdighet… Hm, tänka sig, tänkte jag, att han med våld tänkte slå in trumman utan att kanten var över själva bandet… vilket enligt min undersökning berodde på att klackarna inte var runda tillsammans… Hm, hm, och sen ställde jag in dem med hjälp av nagelbandet på mitt finger – och vips så gick den på plats utan karft!

Ja, och här ser vi Markku taget klappa trumman efter den prestationen;-) och hur han sedan kryper in för att justera bromsen.

Det jag lärt mig av dagens övningar är, att om Ni får ombesiktning på en King Cab – ta en ficklampa och kryp under den, öppna gummipluggen som finns på bakisdan av bromsen, och ratta kugghjulet där t ex med en mejsel – för då ställer du in bromsverkan på troligen en helt okej broms!

Och för att kolla att bromsverkan är jämn innan ombesiktingen, så kan man köra sakta på en slät och fin grusväg, där man tvärnitar, och sen kliver ut ur bilen för att se att spåren blir lika i gruset. Är de inte det, så kryper man under bilen igen och skruvar lite tills de nya spåren blir det, för att avsluta det hela med en lite längre tur på hemvägen i normal hastighet för att svalka bilen, och där man på lämplig plats tar ur växeln och låter bilen rulla på friläge så länge tills att den stannar av sig själv, d v s utan att bromsa – och då får bromsarna inte vara varma!

Men nej, mekaniker skulle jag inte vilja bli. Men jag tackar för tipsen! Och närmast var Herr Lasu från Kiruna, med sin mångåriga erfarenhet även av Försvarets tyngsta fordon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *