Otät fördelare leder till döden?

Efter mina analytiska dagar kring kusten, så har jag nu vaknat till djupa funderingar…

… med upprivet luftrör och tjock i halsen jobbar mina lungor med att försöka få mer frisk luft som här, samtidigt som mina kräkningsreflexer vill få kroppen att spy genom illamående… hm, och allt detta beroende på en ny Volvo XC70 diesel…

En ny och snygg bil, skön att sitta och åka i, med färger och lampor som imponerar även på den värsta knarkaren som försöker smita med sina kollungor. Alltså, det är inte polisjobbet i sig som skapar ohälsan, utan arbetsmiljön som arbetsgivaren verkar skita i!

… för en polis som är överkänslig mot dieselavgaser i allmänhet, och från vissa nyare förbränningsmotorer i synnerhet, där det är rena döden när det även känns inne i cupén… och knarkstoppet fick mig att fundera vidare… utifrån det rökmoln som “poffade” ut under motorhuven när bilen gått varm, hm hm… och varför går min hjärna över på finska för att ge mig svaret!?

Tänkte nämligen på ett övertryck i ett expansionskärl i den “miljövänliga” dieselförbränningsmotorn XC70, som alltså måste pysa ut någon form av parfymliknande partiklar på ett ställe framför cupén, när motorn inte kyls tillräckligt?… host, host, men kom alltså fram till det här svaret i stället… “Dieselmoottoreissa huohotin on yleensä yhdistetty vain imusarjaan” http://fi.wikipedia.org/wiki/Huohotin

Hjärntvättad av narkotikautbildningen börjar jag fundera om det inte är som skillnaden mellan en hasch- och vattenpipa? Typ att Volvos miljödiesel fungerar som en haschpipa, medan en Saab Biopower fungerar som en vattenpipa… http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110516-saab-9-5-polisbil/index.xml

För även den nakna huden svider under färden…

Och kusin Tores resa till Svarta Havet fick mig att bli sugen på en mc-polis cupéfria tillvaro! http://www.youtube.com/watch?v=UnBt6NYaqeE

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *