Frihetskänslan är stor

Det kunde jag inte minst se i gårdagens NSD, både på första sidan och mittuppslaget! En av mina favvokusiner som svävar som en örn… hm, och jag tror att hans gladsinta humor är mest lik farfar?

Farfar… det får mig att flyga tillbaka i tiden… och se hur systemet var redan då… att starka personer som lätt kom in i andra andningen användes som slavar i sin egen skog, av en bransch (?) som delade in den svenska geografin i områden, och såg sedan slavarnas skog som sin egen?

Typ, när markägaren röjt och gallrat, så kom bolagen redan då och ville göra pengar på gagnvirket? Utan konkurrens så att priset till markägaren skulle vara lågt… vad lågt… om den nu var/är så? Varför tror jag att systemet är så ruttet? Som riktigt vrak… hm, hm… sjukligt misstänksam, eller bara hög IQ?

Logik finns även i affärer, och många med mig tänker; den som är dum får skylla sig själv… även om det “egentligen” är fel. Men så är det överallt, det finns människor som jobbar och sliter hårt, medan andra kammar hem vinsterna. Och det är där friheten kommer in – friheten att välja att t ex studera fastän man kommer från en “arbetarfamilj”!

Just det, bli mer varg och gå dina egna vägar… och valet är “Det hjälps inte, du måste sälja till kartellpriset” eller “Det är bara att börja barka, och bygga en rysstimring”… vad det nu är? Friheten är i alla fall att jag får tänka själv, och ansvarar för mitt eget liv – skönt!!!

Ja, och även förr i tiden följde markägare virket till mätning – när de med häst lastat av virket vid båthuset här vid Töyräs i Aarea, och sen flottade ner det till Hapranda för inmätning… hm, som dagens långtradare, och man gjorde alltså allt själv!

Även tunnor med tjära från de många tjärdalarna som finns här i skogarna transporterades på det sättet. Ganska coolt egentligen, och det är det nog inte många som vet idag?

Slutligen, det jag vet idag… är att virkesaffärerna sker med avverkning och transport, d v s att det för markägaren gäller att göra som bolagen, att få så låg avverkningsskostnad som möjligt, och så lågt transportavdrag som möjligt, och sedan vara med i leken och sälja på den s k “kartellens” prislista 😉

Den enes död den andres bröd, sade entreprenören och flinade… Det är en hård bransch det där! Tänk efter före innan ni ger er in i den… om friheten att vara egen är värt sitt pris? D v s att slava som markägare, skogsentreprenör, eller åkeriägare.

Mitt val idag blir att undersöka om VMF har statistik över timmerleveranser från mina trakter. Hur många % klass 1,2,3 resp 4 det blivit i snitt vid stockmätning, samt hur hög vrak-%. Hittar jag inte det, kan jag titta på “Tukkitaulukkohylky” från Stora Enso, och räkna ut en egen %, för att chansa på kvalitén… som vid en högriskaktieaffär?

Tänker högt… så att andra slavar också lär sig mer… med risk för att den lojalaste av dem i stället får ännu bättre betalt – för den enes död, den andres bröd… verkar gälla i alla led.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *