Att hålla sig på spåret

Vaknade efter sju och undrade varför klockradion inte hade väckt mig… hm, och sen såg jag att jag ställt den 12 timmar fel… och höll nästan på att missa den perfekta skaren!

Knallade med längdskidorna på axeln, uppför det stenhårda skoterspåret längs gränsen, och sen skejtade jag upp över toppen för att åka lite slalom ner till myren… uppe på berget!

Ja, här ser ni toppen av berget, med en av de tre kallkällor som ska finnas där, rakt söderut från den högre av mastarna… om ni skulle råka gå vilse och bli törstiga… och jag funderar om det egentligen inte borde heta varmkällor på vintern? Säkert det som varit bergets skatt i fornstora dar, d v s 3 hål med dricksvatten året runt.

Sen åkte jag än mer slalom österut, och över vägen igen, för att efter en egen myr i dikslyskogen konstatera att det var tur att jag drog på lite +2 -2 valla ändå… innan bärigheten slutligen var borta helt! Och då var jag tur nog lagom uppe på vägen igen… där pappa åkte skotare.

“Lite annat än en Teg” tyckte han, och föraren berättade att den roterande hytten gjort så att han så gott som helt har blivit av med sina gamla nackbesvär… Hm, bra att ergonomin går framåt i alla fall i den manliga världen, tänkte jag när jag nöjt vilade nacken efter den goda maten – leende konstaterande att jag trivs bra som en byfåne i mina bohemkläder… fastän jag i övrigt är ganska lik mamma med min “savolaisleuka” 🙂

Men det leendet försvann snabbt igen när jag blev kall efter duschen… brrr, och plötslig kände mig sjuk också – när jag körde fast mot ett gammalt spår!!!

Pust, den vattenblöta pulversnön var blytung… spaden gick av… och sen började blodet att forsa från näsan… hm, hm, tänkte jag… det gäller att ställa in sig i leden… eller att köra helt fritt!

Och nu undrar jag – kan min hjärna ha börjat menstruera?! Eller är jag överkänslig mot kolpulver och oljeavgaser? Hur som helst, så lyckades jag backa lite, trampa framför, och sen var det bara att ge gas så remmen luktar. Min Viking…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *