Det var kamremmen

Och jag är bra på att läsa ögon numer? Hm, kom ner i köket efter att ha varit ute hos Saga, och hann höra pappas lugna men något anklagande(?) slutreplik “och den slits mer när ni har den så ofta på tomgång”. Hm, hm… tänkte jag när jag satte mig för att dricka kaffe med karlarna i huset… och tyckte mig se ovanligt svarta ögon.

Drack mitt kaffe och analyserade deras stillsamma prat en stund… och kom in i leken. Det handlade motorkunskap, och ett stort motorhaveri i 40 000 kr klassen – trots att remmens första bytesintervall inte ens överskridits med ett oljebyte! Trist tänkte jag, och säkert ännu tråkigare att höra pappas ord om det är så att han har rätt…

Nå, nu vet alla det. Det är bättre att byta den några mil före än det står i boken, ifall bilen går mycket utan driv… och svarta ögon kan betyda att man leker herren på täppan? Eller i alla fall att försvaret är påslaget… Hur jag vet det? Jo, för tydligen tittade jag mig i spegeln!

Fick nämligen höra att det syns tydligt på mina ögon att jag har gardet uppe… “Dina ögonen ändrar inte direkt färg, men de blir mörkare och blicken sjunker neråt på något sätt, om man jämför med när du är vanligt här hemma, för då har du mer runda ögon och höjd i blick”. Jaha, tänkte jag, det kan stämma med alla konstiga beslut som kommer.

Tidigare har jag ju skrivit att små pupiller kan betyda att en person är kränkt eller stressad, och stora att man är chockad eller förvånad. Pupiller behöver alltså inte alltid ha med alkohol eller droger att göra. Samtidigt försvårar just sådana medel människans förmåga att läsa av varandra. För om man går på krogen t ex, där de flesta har ganska stora pupiller, inte bara p g a mörkret – ja, då är det svårare att avläsa vem i gänget som eventuellt har tagit upp en strid med en? och varför?

Tur att min Saab har kamkedja som inte behöver bytas. Och sen är det en helt underbar bil när det är kallt. Startsäker, t o m utan motorvärmare fastän den stått 3 dygn i -26 grader… och driftsäker samt smidig som en katt, i -37 grader i natt… då jag för säkerhets skull ändå sänkte farten från 90 till 70 vid Jupukka, när jag såg att motortempen sjönk ett par millimeter mot var den brukar stå.

http://home.swipnet.se/~w-11364/tempers.htm

Ett tips till er som har en kall bil – kolla vid nästa service att ni har ett original kupéfilter inmonterat! Det behöver inte alltid vara termostaten eller kylsystemet som spökar.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *